Svi žele da znaju “kako biti prvi na Google”, a većina ljudi misli da će rangiranje na najvišim pozicijama na Googledoneti tako željene i sanjane prihode i saobraćaj. Ali, manjina ljudi je svesna da biti prvi na Google nije najvažnija stvar u svetu online marketinga. Bitna jeste, ali najbitnija – nikako.
U poslednjoj deceniji našeg veka digitalni marketing je napredovao brzinom svetlosti. Sve veći broj ljudi prebacuje svoj poslovni (ali, neretko i privatni) život u žižu digitalne sfere. Online prodaja nikada nije bila razvijenija, pretrage na Google nikada nisu bile brojnije. U sveopštem digitalnom diskursu mnoštva (dez)informacija i poluinformacija, nekako se nametnuo, kao vladajući stav, da je jedna od najrelevantnijih stvari za uspešan online biznis – biti prvi na Google.
Verovali ili ne (a verujemo da vam je za sada teško da poverujete), to baš i nije slučaj. Koliko puta ste samo čuli otrcanu, ali i netačnu frazu “Ako niste prvi na Google, onda kao da ne postojite”? Želimo odmah u startu da razjasnimo jednu stvar. Nije isto biti prvi na Googlei biti na prvoj stranici Google, a videćete u daljem tekstu i zbog čega to nije isto.
Svakako, ako se vaš veb-sajt rangira na prvom mestu na Google, to će imati svojih nesumnjivih prednosti, počev od boljeg brand awarenessa, preko veće autentičnosti, manjih marketinških troškova, većeg CTR-a (click through rate) i slično. Pojedina istraživanja sugerišu da 91.5 odsto ljudi, pretražujući ono što im je potrebno preko Google, uopšte i ne odlaze na drugu stranicu Google.
Ali, čak i da se nađete na prvoj stranici Google, čak i da budete prvi na Google, to ni u kom slučaju ne znači da ćete imati i rezultate (konverzije) koje želite.
Marketinške agencije u Srbiji, regionu, ali i širom sveta, niču kao pečurke. To pouzdano znamo,
jer su i naši zaposleni (uključujući i autora ovog teksta) radili u brojnim digitalno-marketinško-
SEO agencijama koje su klijentima obećavale “kule i gradove”, sigurno, održivo i nenadmašno
prvo mesto na Google (“garantujemo da ćete biti prvi na Google”), pokrivanje svih digitalnih
oblasti (SEO, PPC, društvene mreže, copywriting…) i slično.
Dok smo bili mali, učili su nas onoj izreci “obećanje ludom radovanje”, a i dalje nam nije jasno
zašto smo, kao odrasli, prestali u to da verujemo. Elem, upravo to se dogodilo i obistinilo sa
obećanjima makretinških agencija o famoznoj prvoj poziciji na Google. Ne samo da klijenti nisu
bili prvi na Google, već nisu bili ni među prvih nekoliko stranica na ovom pretraživaču. Da, da,
dobro ste pročitali.
Dva su razloga za to.
Prvi razlog ćemo ilustrovati slikovito. Zamislite majstora koji vam kaže da se razume u
vodoinstalacije, elektroinstalacije, krečenje, farbanje, popravku bele tehnike, parketiranje i servis
klima uređaja. Zamislite da vam takav majstor (a nije da ovakvih tipova majstora nema u Srbiji i
na Balkanu) ponudi sve te usluge uz zaista pristupačnu cenu. Na prvu loptu će vam zvučati
primamljivo, a možda i ekonomski racionalno jer “Zašto da dajem pare na više majstora koji su
skuplji, kada mogu da platim jednog koji će mi sve to obaviti po nižoj ceni?”.
Platite majstora, majstor odradi sve što vam je obećao, i to izgleda kao win-win situacija. Majstor
otišao kući punog džepa, vi mirni jer ste dobili željenu reparaciju, ali i više od toga. Međutim,
posle nekoliko dana primetite da voda curi iz cevi kod tuš kabine, farba je počela da se ljušti, a
neretko dolazi i do “pucanja” osigurača.
Kako to? Pa, lepo – niko nije specijalizovan za sve! Možda je majstor stručnjak u parketiranju,
poznaje elektroinstalacije i nešto malo teorijski zna o načina rada veš mašina. Ali, taj majstor ne
može podjednako kvalitetno i da vam okreči stan, i da vam otpuši zapušene cevi, i da vam
zameni stolariju, i da vam reši toplovodni kvar.
Da ne davimo isuviše, verujemo da ste do sada shvatili u čemu je poenta. Kao što ne postoji
majstor koji je specijalizovan za sve kućne poslove (možda može da se razume u više njih, ali da
bude specijalizovan – nikad), tako ne postoji lokalna marketinška agencija koja može da bude
podjednako kvalitetno specijalizovana za sve oblasti digitalnog marketinga.
Drugi razlog leži u elementarnoj SEO digitalnoj logici, a on glasi: Na svetu ne postoji SEO
agencija koja može da vam garantuje da ćete biti prvi na Google! Ne samo da to ne može da
se garantuje, već je i etički pogrešno, a iz našeg ugla – šteta je što ne postoji zakonska normativa
koja bi propisivala novčano kažnjavanje ili drugu vrstu sankcija za takvo svesno dovođenje
klijenta u zabludu.
Postoj toliko SEO faktora (naročito eksternih faktora nad kojima čak ni marketinška agencija
nema kontrolu) koji utiču na kom mestu ćete se rangirati na Google, da ni mi, kao tim iskusnih
SEO digitalaca, ne umemo da sve da ih nabrojimo. To je zato što se Google algoritam, u vezi sa
SEO faktorima, kontinuirano menja i potrebno je, stoga, kontinuirano pratiti te trendove i
usaglašavati se sa njima ako želite biti prvi na Google.
S obzirom na to da je SEO (Search Engine Optimization) najvažnija strategija za dobro
pozicioniranje na Google, onda je poželjno i neophodno da znate šta je SEO.
Ovo se naročito odnosi na klijente koji prvi put ulaze u svet digitalnog marketinga, koji tek žele
da izgrade svoj veb-sajt, koji tek žele da se probiju u online sferi. Takvi klijenti su “najlakši plen
i najbolja žrtva” za prepredene marketinške agencije koji obećavaju da ćete biti prvi na Google.
Prema tome, niko ne zna šta nosi dan, a šta nosi noć. Identična je situacija kada su u pitanju SEO
faktori i načini rangiranja na Google.
Ovo smo već istakli na početku ovog teksta, ali želimo da istaknemo još jednom, zato što je to
veoma važna stvar. Čak i da se nalazite na prvoj stranici Google-a, to ne znači da će se sva vaša
SEO nadanja i snovi ostvariti. Evo i zašto.
Šta god da se pretražuje na Google, prva stranica ovog pretraživača prikazuje samo 10 rezultata.
Kažemo “samo”, budući da rezultati za pojedine pretrage mogu biti višemilionski. Ako se
rangirate na desetom mestu na prvoj stranici Google-a, šanse da dobijete veliki broj klikova i
saobraćaja ka vašem veb-sajtu nisu baš toliko velike. Statistika je pokazala da se većina ljudi
uopšte i ne opterećuje da klikće na rezultate ispod prvih 5 pretraga na prvoj strainici Google-a.
POZICIJA NA GOOGLE CTR (CLICK THROUGH RATE)
Dakle, prvih pet pozicija na Google dobija oko 80 odsto celokupnog organskog saobraćaja. A
vidimo da deveta i deseta pozicija ponaosob dobijaju manje od 3 odsto CTR-a.
Prema tome, možemo da vidimo da to što se vaš veb-sajt nalazi na prvoj stranici Google-a ne znači
da ćete imati i mnogo koristi od toga. Uz odgovarajuću i precizno razrađenu SEO strategiju, kao
i ostale aspekte organskog i SEO content marketinga, svakako da vaš veb-sajt može da se rangira
među prvih 5 pretraga na prvoj stranici Google-a.
Idealno bi bilo biti među prve tri pretrage, ali za to je potrebno vreme, konzistentnost, strpljenje i
velika količina energije i napora uloženog u SEO. Zapamtite, SEO nije sprint na 100 metara,
već maraton. Ma, kakav maraton, ponekad to može biti i ultra-maraton, a dosta toga zavisi i od
toga za koju ključnu reč želite da se rangirate.
SEO je fantastičan alat i jedinstvena marketinška strategija ako znate kako da je koristite. Ali,
isto tako SEO nije “kada se jednom rangiram dobro na Google uz SEO, onda je to gotov posao”.
Baš naprotiv.
Zašto je to tako?
Ova dva faktora su uglavnom najveći razlozi zbog kojih možete videti pad u sopstvenom
rangiranju.
Morate da se uverite da je tim ljudi koji radi na vašoj SEO strategiji u potpunosti upoznat po
pitanju svih Google update-ova u vezi sa rangiranjem. Drugim rečima, vaš veb-sajt mora
stalno da ide ukorak sa algoritmom i da ga “hrani” sa onim što Google (ali i vaša publika) želi da
vidi.
Vaši konkurenti vas verovatno imaju na “nišanu”. I, čak i ako vi to ne vidite, oni aktivno rade na
tome da vam “ukradu” poziciju na Google. S tim u vezi, ako želite biti prvi na Google i morate
obezbediti to da sadržaj vašeg veb-sajta bude najakutelniji, najkorisniji i najvredniji za vašu
ciljnu grupu.
Jednom kada stanete ili napravite pauzu u SEO angažmanu, verujte nam – neće proći mnogo
vremena da vaša pozicija na Google (naglo) padne. Doslednost i konzistentnost u SEO su ključne
stvari!
Često se dešava (a to, opet, znamo iz ličnog iskustva) da marketinške agencije podnose izveštaje
klijentima na kojima se vidi kako se veb-sajt klijenta dobro rangira za određene ključne reči. Ako
želite biti prvi na Google, ovo ima smisla, zar ne?
Klijent plaća marketinšku agenciju kako bi marketinška agencija klijentov veb-sajt rangirala na
najvišim Google pozicijama.
Ali, šta je ovde problem?
Postoje određene ključne reči za koje je moguće vrlo lako rangirati veb-sajt (naročito ako su u
pitanju long-tail keywords i ako je industrija, odnosno niša veoma specifična da za nju praktično
i ne postoji velika konkurencija). Međutim, u velikom broju slučajeva te ključne reči za koje ste
rangirani na prvoj stranici Google-a imaju mali ili gotovo nikakav volumen pretrage!
Šta to znači? To znači da vi možete biti prvi na Google za određenu ključnu reč, ali ako jedino vi
i još samo nekoliko ljudi na svetu (bez preterivanja) pretražuje Google za istu tu ključnu reč, onda
biti prvi na Google i nema naročitog smisla.
Broj pretraga (volumen) je u ovom slučaju minimalan ili nepostojeći, a samim tim će i prodaja
da stagnira, a vi ćete biti u minusu (jer, ipak, plaćate SEO agenciju – imate izdatak – a profita od
prodaje ni na vidiku).
Biti prvi na Google ili na prvoj stranici Google-a, kao što smo već spomenuli, donosi brojne
prednosti za vaš veb-sajt i, posledično, vaše poslovanje. Međutim, u vezi sa ovim, želimo da se
nadovežemo na prethodni deo teksta.
Ako se vaš veb-sajt, dakle, rangira na najvišim pozicijama na Google za ključne reči koje niko ili
retko ko pretražuje, onda nećete imati ni željenih konverzija! Ili, da budemo još precizniji i
“mračniji” – imaćete više troškova nego koristi od prve pozicije.
Poenta SEO strategije jeste da se vaš veb-sajt za određenu ključnu reč rangira na što višim
pozicijama na Google. Ali, cilj iza tog rangiranja jeste veći broj konverzija, odnosno
“pretvaranje” posetilaca vašeg veb-sajta u potencijalne i/ili realne kupce vaših
proizvoda/usluga!
Tek kada se vaš veb-sajt za određenu konkurektnu ključnu reč rangira na prvim pozicijama na
Google i kada primetite rast u prodaji (konverzije), tek tada se može reći da se isplati biti prvi na Google. U suprotnom, marketinška agencija koju ste angažovali da biste bili prvi na Google, sa
pomenutim ciljem, troši vaše dragoceno vreme, energiju, ali i novac.
Brojne marketinške agencije namerno biraju ključne fraze ili ključne reči koje su dovoljno
jednostavne za visoko rangiranje na Google pokušavajući da vas ubede da su one pravi izbor za
vas.
Recimo da se vi, kao klijent, bavite prodajom solarnih panela. Logično, osnovna ključna reč bi
bila – prodaja solarnih panela. Međutim, broj pretraga (volumen) za ovu konkretnu ključnu reč je
veliki, što znači da je “prodaja solarnih panela” kompetitivna ključna reč za koju je potrebno
vreme, strategija i dobro utemeljeno SEO znanje da biste se rangirali za nju.
Marketinške agencije ovo vrlo dobro znaju. Marketinške agencije su svesne da biti prvi na Google za najvažniju ključnu reč za vaš veb-sajt nije uopšte lak zadatak i da je za to neophodno
biti dobro potkovan u svim aspektima SEO-a (copywriting, content writing, tehnički SEO,
pretraga konkurencije, istraživanje ključnih reči i slično). Međutim, u želji za brzim i lakim
profitom, brojne marketinške agencije, rekli smo, obećavaju najbolje moguće rezultate za
najkraće moguće vreme, što se kosi ne samo sa zdravim razumom, već i sa osnovnim
postulatima i logikom SEO-a.
Da se vratimo na naš primer. Umesto da vaš veb-sajt bude rangiran za ključnu reč “prodaja
solarnih panela”, nemali broj marketinških agencija će svesno skrenuti fokus i reći vam da za
početak treba da se rangirate za manje kompetitivne ključne reči.
U osnovi, ovo jeste tačno (kao kada neko počinje da trenira fudbal – ne ulazi odmah u A tim, već
se ide od “petlića” i nižih rangova, a dok se dođe do A tima, potrebno je mnogo toga da se kali).
Međutim, problem je u tome što će neke marketinške agencije početi da vas rangiraju za ključne
reči koje gotovo niko ne pretražuje. Primer za to u našem slučaju bilo bi “proizvodnja
monokristalnih solarnih panela od 72 solarne ćelije.”
Naravno da ćete za ovu ključnu reč biti rangirani prvi (u istoriji) i jedini, nakon ćega će vas
marketinška agencija, koja je to uspela da učini i nakon što podnese izveštaj o konkretnim
rezultatima, uveravati kako su oni vredni vašeg novca i kako su učinili što su i obećali.
Zato vam dajemo dva saveta u vezi sa ovom veštom prevarom.
U ovom slučaju, vi suštinski plaćate marketinšku agenciju, a zauzvrat ne dobijate ama baš
nikakvu vrednost ili rezultate. U nekim državama ovo se naziva krađom, i predstavlja krivično
delo strogo sankcionisano zakonom, a vi sami dodelite naziv ovoj obmani.
Vaša SEO marketinška agencija nikada ne bi trebalo sama i bez konsultacija sa vama da bira
ciljne ključne reči za vas. Odabir ključnih reči treba da bude diskusija, razgovor i konverzacija sa
SEO agencijom u kojoj ćete zajedno proceniti i izabrati ciljne ključne reči.
Vi, kao klijent, marketinškoj agenciji treba da kažete šta je vama najbitnije za poslovanje, ko su
vaši kupci/klijenti, za koje radnje želite da imate najveći broj konverzija i slično. Na osnovu
toga, agencija treba da obavi sva relevantna istraživanja ključnih reči i sastaviti listu ključnih reči
koje bi mogle biti dragocene za vaše poslovanje.
Nakon toga, zajedno treba da radite na ovoj listi, i da na kraju izaberete i utanačite ključne reči
koje su vama relevantne. To je jedan, jedini i isključivi način koji će vam obezbediti da plaćate
samo one SEO usluge koje će vam doneti dobar ROI (Return on Investment – povrat investicije).
Hajmo da popričamo još malo o tome na koji način marketinške agencije mogu da vas prevare i
dovedu u zabludu, ako želite biti prvi na Google. Pritom, ovo ne pričamo kako bismo bacilli
ljagu na marketiške agencije (naprotiv, ima i vrlo kvalitetnih, profesionalnih i poštenih agencija),
već kako biste vi bili mudri i oprezni po pitanju toga kome dajete svoje poverenje i novac.
Ako vam neka marketinška agencija obeća da ćete “100%” biti prvi na Google, uz prilično
jeftinu cenu, tu odmah treba da vam se upale crvene lampice. Ne nasedajte na ovaj jeftin trik.
Jednostavno je. Dobra, kvalitetna i vešto osmišljena SEO optimizacija i strategija, kao i
implementacija iste, košta i nije jeftina. Ali, odlično odrađena SEO strategija vredi svakog
dinara, jer ne samo da ćete imati inicijalni ROI (povrat prvobitne investicije), već će konverzije
biti visoke u toj meri da će vaši prihodi značajno nadilaziti inicijalne troškove.
Dakle, ako želite biti prvi na Google, uz kvalitetnu SEO strategiju, a da vam se to isplati u
svakom smislu, morate biti spremni da uložite više novca nego što ste to možda planirali. Kada
se odvažite na taj korak, onda ćete biti spremni da vam se svaki dinar i mnogo više od toga
isplati.
Ako vam neka marketinška agencija nudi jeftini paket SEO usluga, budite sigurni da će kvalitet
takve usluge biti najiskompromitovaniji. Drugim rečima, dobićete obećanje grandioznih rezultata
po atraktivnim cenama, a zauzvrat ćete dobiti – “šipak”. Kada tako nešto obećaju, marketinške
agencije rade sledeće:
Možda ćete na početku i videti neke efekte, ali na kraju ćete verovatno završiti u gomili
problema sa Google i vaš veb-sajt će biti žestoko penalizovan (kažnjen), a možda i zabranjen
zauvek.
Dakle, nije vredno rizika. Investirajte novac i poverenje u kvalitetnu SEO marketinšku agenciju
kojoj možete verovati i koja će vam isporučiti željene i ciljane rezultate.
Možda rogobatno zvuči ovo što smo napisali, ali dozvolite da vam objasnimo i u to u najkraćim
crtama. Naime, jedina kompanija koja zaista ima kontrolu nad Google pretraživačem i koja zna da
li će vaš veb-sajt za određene ključne reči biti prvi na Google je – sam Google!
Dakle, na kraju dana, svaka SEO marketinška agencija, svaki njen klijent i svi SEO napori
padaju “u milost i nemilost” Google. Google kontinuirano menja algoritme i Google jedini
garantovano i pouzdano zna zašto, koliko, kada i na koji način vaš veb-sajt (neće) biti prvi na Google.
Prema tome, želimo da zapamtite sledeće. Ne postoji garancija, niti je moguće garantovati da
ćete vi ili bilo ko drugi biti prvi na Google! To nijedna marketinška agencija ne bi smela da vam
obeća (mada smo videli da to neretko čine). A, ako to obećavaju i garantuju “šakom i kapom”,
onda bežite od njih glavom bez obzira, naš je najiskreniji savet.
Čak i ako određena marketinška agencija ima odlične rezultate i iskustvo u pružanju visoko-
kvalitetnih SEO usluga, to i dalje ne menja činjenicu da je Google jedini koji ima potpunu kontrolu
nad rangiranjem veb-sajtova. Svaka iole kvalitetna SEO makretinška agencija ovo treba da zna,
da primenjuje u svojoj praksi i da klijentima to u startu jasno i koncizno naglasi.
Možda ste iznenađeni, možda šokirani, možda smo vam “otvorili oči”, možda ste unezverni što
smo vam sve ovo rekli. Ali, jedno je sigurno – nismo vas lagali ni u jednom slovu, ni u jednom
zarezu. Sada znate zašto biti prvi na Google nije uvek najsrećnije rešenje i zbog čega vam to
možda neće doneti rezultate koje tako željno iščekujete.
Kada angažujete SEO agenciju, odvojite vreme da razumete način na koji oni primenjuju SEO
strategije i na šta se najviše fokusiraju. Oslušnite da li zaista razumeju vaše potrebe i htenja, ili
samo žele da vam “prodaju maglu i priču” i uzmu novac. To je ono što SEO marketinšku
agenciju od integriteta razlikuje od drugih sličnih marketinških agencija u pokušaju.
Mi smo SEOSrbija – tim SEO stručnjaka i digitalnih marketara sa višegodišnjim iskustvom i
poznavanjem SEO tehnika. Za razliku od drugih, mi ne dajemo nerealistična obećanja, mi
postavljamo realistične ciljeve kada sprovodimo SEO kampanju.
Mi ne donosimo nasumične odluke u vezi sa vašim veb-sajtom, mi donosimo racionalna rešenja
na osnovu preciznih podataka i razgovora sa vama. Podaci su “zakon” kada je u pitanju svaka
razborita SEO kampanja. Jedino se na osnovu relvantnih podataka (dakle, samo relevantnih, zato
što postoji tona podataka u vezi sa SEO-om, ali nisu svi podjednako važni) može voditi
kvalitetna SEO kampanja koja vam može omogućiti da uvek donesete najbolju odluku za vas.
Mi ne želimo da ostvarimo bilo kakav rezultat za naše klijente, već smo fokusirani na
ostvarivanje najboljih mogućih rezultata u okviru realnih mogućnosti. Naše SEO kampanje ne
odnose se samo na rangiranje klijenata i povećanje organskog saobraćaja ka vašem veb-sajtu. Mi
detaljno pratimo i analiziramo potencijalne lidove i prodaju koja je generisana organskim
saobraćajem.
Naš cilj nije samo da vas rangiramo na prvim pozicijama na Google. Naš cilj je da budete prvi na
Google, kako biste unapredili svoje poslovanje i ostvarili pozitivan ROI.
U svakom trenutku možete kontaktirati sa nama i saznati više o nama samima, našem pristupu
i potencijalnoj saradnji. Ne ustručavajte se da to već sada učinite.